טיפים לעיצוב מטבח קטן

ישראלים אוהבים לבשל ולארח, להיערך למפגשים תוך כדי הכנות במטבח, לפרוס את המרכיבים, להשתמש בכל הכלים ולנהל אופרציה עד לתוצר הסופי. כל זאת טוב ויפה כשמדובר במטבחים גדולים ומרווחים, אבל כשהמטבח קטן ומצומצם – מתעוררת בעיה. לעיצוב מטבחים קטנים בצורה מושכלת יש משמעות רבה בפתרון הבעיה הזו.

הסרה של קיר

לפני הכול כדאי לפתוח זום על המרחב שמסביב למטבח, ולבדוק אפשרות להסרה של קיר או חצי קיר, שתסייע בפתיחה של החלל. לעיתים פונקציה מסוימת במטבח, כמו דלפק, אי או ארון נמוך יכולים לשמש כחוצצים בין המטבח לאזור שלצידו, למשל פינת אוכל או סלון.

אור ובהירות

גם התכנון עצמו יכול להעניק תחושה נתפסת של חלל גדול יותר. הרחבת החלון, אם קיימת אפשרות כזו, תסייע בהכנסה של אור טבעי רב, ובחירה של חומרים בעלי גימור מבריק תסייע בהחזרת האור ותגביר את הארה החלל. צבעוניות בהירה לארונות ולאריחים תעניק גם היא אשליה של גודל, ופריסת האריחים ברצפת המטבח בהתאם לתוואי החלל תעצים את תחושת האורך.

הזדמנות להשקיע

דווקא בשל גודלם המצומצם, במטבחים מעוצבים קטנים ניתן להשקיע בחומרים העוטפים את החלל. זה יכול להיות משטח השיש שתמיד פנטזתם עליו ולא העזתם לבחור לבית, אריחים חלומיים שראיתם באולם התצוגה או חזיתות של ארונות שהילכו עליכם קסם. זו ההזדמנות להשקיע בפרזול משובח ואפילו בפתרונות אחסון חכמים שמציעים בחברות המטבחים והארונות – דווקא משום שהמטראז' קטן והכמות במטבח קטן מוגבלת.

ניצול כל פינה

כשמדובר בשטחים של מטבחים מעוצבים קטנים, אין מקום ליחידות רבות של ארונות כמתן מענה לאחסון. מאחר שאחסון הוא אחד הדברים החשובים בכל בית, רצוי לתכנן את המטבח תוך התחשבות במקומות אחסנה פחות שגרתיים ותוך ניצול כל פינה ריקה. באי, גם אם הוא קטן, ניתן לשלב מגירות, ואת הקיר אפשר לנצל למלוא אורכו לצורך קביעה של ארונות גבוהים. לנישות קטנות שנוצרות מעמודי תמך, ניתן להוסיף מדפים לאחסון, ואפילו בצוקל שבתחתית הארונות אפשר לפעמים לשלב מגירת אחסון עם פריטים שטוחים.

לכל אי יש אי קטן

אמרנו אי במטבח, אהבתם הגדולה של בעלי הבתים, אבל לא תמיד ניתן לשלב אותו בשטח קטן. בשלב הזה נכנסת היצירתיות לאזור הפעיל עם בחירה של עגלות ואיים דקים על גלגלים, שיתפקדו כאזור הכנה מועיל, ובשעת הצורך ינועו הצידה או לאזור אחר כדי לא להפריע לתנועה במקום. יתרון נוסף בהחזקת אי כזה הוא להפוך אותו לבר משקאות בזמן אירוח.

סוד המדפים הפתוחים

כשניגשים לעיצוב מטבחים קטנים, אי אפשר להימנע מדילול חפצים וכלים שכבר אין בהם שימוש. הפעולה תשאיר אתכם רק עם הדברים שאתם זקוקים להם באמת לתפקוד יעיל במטבח, ותאפשר לסטיילינג לתפוס מקום מרכזי יותר. אם התכנון כולל ויתור על ארונות עליונים, אמצו מדפים פתוחים בקיר מרכזי במטבח. הם פותחים את החלל, תורמים לתחושת גודל וריווח ויקבלו אליהם כלים יפים במיוחד, צנצנות דקורטיביות ואביזרים שיעניקו למטבח אופי. רק לא יותר מדי, כדי לא ליצור עומס שעלול ליצור תחושת הקטנה.


צילום:
Tina Dawson
R ARCHITECTURE

מאמרים נוספים:

שיתוף:

דילוג לתוכן